Titta på föraren till höger och försök att kopiera hans körstil, en variant av den s.k. Mikkelsen style. Den vänstra föraren utgör ett skräckexempel.
Ur "Hur man kör miniracing"

Körskolan

Som grundare av autobahn och flerfaldig vinnare har jag märkt att det ofta inte är särskilt mycket som skiljer vinnaren från förloraren, men att det finns vissa grunder som kan vara bra att känna till. Jag tänkte därför här ta upp och dela med mig av några av de erfarenheter jag gjort vad det gäller att ta sig runt en miniracingbana så fort som möjligt:

  • Håll dig på banan! Det är bättre att ta sig igenom en kurva långsammare än vad som är möjligt än att köra för fort. Visserligen kan det ibland gå väldigt snabbt att bli påsatt igen, men man tappar oavsett tid jämfört med att inte köra av.

  • Ge så mycket gas du hinner på alla rakor. Inte ens på den långa rakan hinner man hålla full gas särskilt länge och vissa rakor är så korta att man inte automatiskt ser nyttan av det men, som svenska skidlandslaget sjöng på sjuttiotalet; "Varje millimeter är en hundradels sekund". Det avgörande är dels att ge gas i rätt ögonblick. D.v.s när din bil innan kurvan är helt slut, rätat upp sig längs med rakan. Drar du på för sent eller för tidigt kommer du att råka ut för s.k "fishtailing". Fishtailing innebär att bakvagnen svänger av och an som stjärten på en fisk med en avsevärd effektförlust som resultat. Dels att släppa gasen i tid för nästa kurva.

  • Håll nerverna i styr! Försök köra ditt eget lopp. Om man ligger efter vill man gärna köra fortare, men det resulterar tyvärr ofta i avåkningar och ännu mer stress. Ingenting pressar motståndaren till onödiga avåkningar mer än en snabb, men lugn och metodisk körstil. Miniracing är en väldigt psykologisk sport.

  • Kickning är tillåten. Att kicka innebär att man på innerspåret ger lite extra gas i kurvan för att trycka motståndaren av banan med bakvagnen. Har du ytterspåret i en kurva ska du försöka undvika att gå in samtidigt som någon annan. Risken är nämligen väldigt stor att du, avsiktligt eller ej, blir avkickad. Därför kan det vara bättre att ligga någon decimeter bakom i kurvan och istället köra om på raksträckan eller när du själv har innerkurvan. Använd kickning med måtta. Det kan mycket lätt slå tillbaka på dig själv när din motståndare plötsligt bromsar in och du själv åker av istället.

  • Var försiktig i första kurvan! Flera lopp har avgjorts just i där och här finns ett bra tillfälle att enkelt ta ledningen. Antingen ska man vara snabbast in, helst på innerspår, eller så tar man det lugnt och bromsar in i tid för att slippa bli inblandad i det kaos av avåkningar som ofta inträffar där. En avåkning är mycket dyrare än en långsam start.

  • Alla bilar är olika, alla spår är olika. Även om jag strävar efter att bygga bilarna så lika varandra som möjligt uppstår det oundvikligen skillnader. Lär dig dessa! Efter att ha läst resultaten från tävlingarna kan jag se att vissa bilar vunnit fler gånger på vissa tävlingar (det är bland annat därför vi kör tävlingarna som vi gör), men det har alltid gått att vinna ett lopp med vilken bil som helst. En mindre snabb bil kan t.ex ha den fördelen att man kan ge mer gas i kurvan och därigenom vinna tid.

  • Bra nerver, bra teknik och bra taktik är avsevärt viktigare än att ha den snabbaste bilen och jag hoppas att dessa råd och tips kan vara till någon hjälp i din strävan att erövra någon av de åtråvärda pokalerna.

Vi ses i finalen!



Man kan ju träna på datorn också: Lattjolajban,
eller det lite snyggare Rally Trophy.