![]() | |
![]() | |
Thomas besegrar än en gång konkurrenterna, | |
![]() | |
autobahn | |
![]() | |
En ny tideräkning har börjat. Det finns ett före och det finns ett efter. Före och efter Jan Ekman... | |
![]() | |
![]() |
När han inför sitt första kvalheat vid halvniotiden plockade upp bilen, slickade på tummen och gned däcken, skrevs historia på autobahn. Slicks, i ordets rätta bemärkelse, hade kommit för att stanna. I ett slag blev de genomsnittliga varvtiderna 1,41 sekunder bättre! Jan satte en rekordtid som förmodligen lär stå sig ett bra tag framöver. Tankarna går till Niki Laudas banrekord på Anderstorp, satt 1978 med den berömda "fläktbilen" som sedan förbjöds. Det var mycket få som inte tog efter den lätt bisarra metoden. De som kört sina heat innan Jan blev smärtsamt medvetna om vad detta innebar. Maktlösa fick de i en rasande takt se sig nedknuffade från listan över de åtta semifinalisterna. Janne insåg vad han hade startat och grämde sig lite att han inte stoppat ner bilen i kalsongerna istället, -"Det hade sett ännu roligare ut". Återigen var det cirka 45-50 personer som slöt upp. Nytt för denna gång var att tidtagningssystemet äntligen visade sig fungera, tack vare att starten flyttats fram en halvmeter och att en ny ljusramp med en mycket uppskattad nedräkningssekvens konstruerats. Sören Alexandersson hade på eget initiativ även konstruerat ett databasprogram som, trots ett par små "barnsjukdomar", kom att göra hela turneringen väldigt mycket smidigare. Detta hade det goda med sig att finalen kom att gå redan klockan halv elva, och inte som tidigare halv tre på morgonen. Jan och Mia Ekman (från miniracingklubben GO-69, bör väl tilläggas) tyckte att de visat tillräckligt väl var skåpet skulle stå och lämnade i all ödmjukhet walk over, Henrik Åkerblom blev tvungen att gå hem med barnen och Kennet Signal försvann. Alltså fick fyra andra förare chansen i semifinalen.
Jan Ekman: 4,755 sek. W.O. -----------------------kvalgräns-----------------------
Anna Bergman: 6,285 sek. Det var ett till stora delar otippat startfält som samlades för semifinal. Nu var det bästa totaltid över fyra gånger tio varv som gällde.
Grupp 1: En intressant episod är att under ett av heaten hade Jens en en så märklig körstil att flera trodde att han hade fel på bilen och begärde omstart, vilket det också blev, till Jens stora förvåning. -"Jag tyckte att jag körde bra!"
Grupp 2:
Finalen kördes i fyra gånger tjugo varv och det var poäng som gällde. För femte gången stod Jocke och Thomas öga mot öga i en final. Jocke var också den förare som på allvar hotade Thomas inför sista loppet, men Thomas svepte förbi och tog hem segern med 15 poäng och den vackra sviten 1:a, 1:a, 2:a, 1:a.
Final:
|
![]() | |
![]() | |
tillbaka autobahn Ronnie Peterson Memorial Grand Prix 1999 autobahn Ronnie Peterson Memorial Grand Prix 2000 autobahn Ronnie Peterson Memorial Grand Prix 2002 autobahn Ronnie Peterson Memorial Grand Prix 2003 |