autobahn 2000 Grand Prix
28/2 2004

och

Lela Lombardi Memorial Trophy 2

...............................................

Äntligen!

Kanske var det för att de var lite bättre på att använda de nya bromsarna. Kanske var det tur och talang. Hursomhelst var konkurrensen stenhård, men här står Thomas och Karin överst på pallen. Fjolårets mästare Johannes och Tove fick nöja sig med andraplatsen.

Erik Malmcrona skötte tävlingarnas organisation med bravur och fast hand. Nytt tidtagningssystem, broms och nya däck med ett sjuhelvetes grepp och introducerades. Bilarna tvärnitar nu på 20-30 centimeter från full fart. Plötsligt har man inte så stor nackdel av att ha innerspåret efter rakan och bland annat därför var alla bilarna mycket jämna. Kanske med undantag av den gula "Auto Union Stromlinewagen", som led av en för lång kaross och för kort bakaxel.

Finalen i "Lela lombardi Memorial Trophy" dominerades av Karin Lundell. Annika Andersson tog ledigt hand om sistaplatsen genom att braka av i nästan varje kurva, så striden om silvret kom att stå mellan Tove Köster och rookien Daniela Brunner. Det var helt lika mellan dem inför sista loppet, men Toves rutin vägde över och hon lyckades till slut knipa andra platsen i både loppet och totalt.

Tove överräcker jackan hon förvaltat under ett halvår.

I finalen av "autobahn 2000 Grand Prix 2005" som går över fyra gånger 20 varv och det viktigaste är att inte köra av, var tempot och kvalitÚn så hög att snabbaste varv i ett lopp blev 4,64 s. "tätt" följt av 4,65 s. Tider som ledigt räckt för att kvala in till finalen!

Johannes Kanschat hade ett hårt uppdrag att försvara pokalen och inför sista loppet var han tvungen att både vinna och att notera snabbaste varv samtidigt som Thomas Johansson skulle bli sist. Han gjorde sitt jobb genom en fantaststisk körning, men Thomas kom in tvåa och vann därmed totalt. Trea Henrik Sandsjö och fyra Per Hanstorp.


Till nästa gång:

I och med att arrangemanget flyter på så bra som det gör numera och att det är mycket jämnt i toppen tror jag att vi ska prova med semifinaler igen.
Behovet av en högtalarförstärkning blev uppenbar när Eriks röst blev mer och mer sliten ju längre kvällen led.
Vidare skulle en "Loket" Ohlsson-typ som kommentator säkert kunna höja temperaturen under finalerna ytterligare, då det kan vara svårt för vem som helst att veta hur ställningen är.
En praktisk körskola med bl.a Erik, Johannes och Thomas som lärare i dialog, skulle också kunna bli ett uppskattat och nyttigt inslag.



tillbaka
autobahn2000/2000
autobahn2000/2001
autobahn2000/2002
autobahn2000/2003
autobahn2000/2004